Większość z nas swoją przygodę z Amazon rozpoczynała lub rozpoczyna za pośrednictwem Amazon Seller Central, czyli standardowego modelu marketplace (third-party seller), w którym sprzedający jest odpowiedzialny za listing produktów, zarządzanie ceną, sprzedaż, wysyłkę oraz obsługę klienta. Alternatywnie sprzedawca działający na Amazon Seller Central otrzymuje możliwość korzystania z FBA (Fulfilment By Amazon) czyli kompleksowej obsługi logistycznej. Informacje o tym czym dokładnie jest FBA i jak działa znajdziemy na poniższej stronie:
services.amazon.com
Amazon to największy sklep internetowy, został założony w 1994 przez Jeffa Bezosa.
Dzisiaj to ogromne przedsiębiorstwo z ogromnymi możliwościami, które sprzedaje na całym świecie i posiada:
01
Ponad 500 milionów użytkowników
02
Ponad 300 lokalizacji magazynowych
03
Ponad 560 tysięcy pracowników

Kanały sprzedaży Amazon
Amazon Marketplace (Seller Central)
Sprzedaż B2C do klienta końcowego, wysyłka z własnego lub partnera magazynu.
Amazon Marketplace z FBA
Sprzedaż B2C do klienta końcowego za pośrednictwem Amazon z wykorzystaniem rozwiązań i procesów logistycznych Amazon.
Amazon Retail (Vendor Central)
Bezpośrednia sprzedaż do Amazon jako odbiorcę B2B.
Amazon Retail Direct
Sprzedaż B2B w formie dropshipping’u.
Amazon Retail FOB
Kontenerowa sprzedaż B2B.
Różnice pomiędzy Seller Central i Vendor Central.
Czym jest Amazon Retail?
Amazon Seller Central
Portal do sprzedaży detalicznej przez marketplace Amazon
Amazon Vendor Central
Portal dla dostawców Amazon. Bezpośrednia sprzedaż B2B do Amazon.
Amazon Retail
Partner biznesowy dla dostawcy
Sprzedaż przez Amazon Seller Central nie jest tak kolorowa jak się wydaje. Prowizja w wysokości 15% od kwoty brutto (w niektórych kategoriach produktowych może się różnić) zjada większość naszej marży, a to dopiero początek. Logistyka to kolejny element, który będzie nam spędzać sen z powiek. Wysyłając towar bezpośrednio z naszego magazynu Amazon starannie sprawdza ten proces, a margines błędu jest niewielki. Już przy dwu procentowym przekroczeniu wskaźnika opóźnionych dostaw otrzymujemy ostrzeżenie. Przekraczając 4% Amazon ogranicza funkcje naszego konta i wyłącza oferty realizowane przez magazyn merchanta (pozostają jedynie oferty realizowane za pośrednictwem FBA). Wraz z rozwojem naszego biznesu chcemy zdobywać nowe rynki. Oczywiście Amazon Seller Central daje możliwość sprzedawania na 5 największych marketplacach w Europie (Niemcy, Wielka Brytania, Francja, Włochy i Hiszpania). Nie zapominajmy jednak, że 5 marketplaców to 5x więcej problemów. Ponadto po przekroczeniu progów podatkowych jesteśmy zobowiązani do rejestracji podatkowej w tych krajach. Czy w takim razie są jakieś pozytywne strony Amazon Seller Central? Oczywiście, że tak. Największymi atutami Amazon Seller Central są przede wszystkim: szybki dostęp do zarobionych pieniędzy, łatwe zarządzanie polityką cenową i ofertą produktową, przejrzyste opłaty oraz swoboda w podejmowaniu zmian na koncie.
Amazon Vendor Central to nie tylko zarządzanie sprzedażą, to również rozbudowany mechanizm do kreacji ofert i produktów, który nie występuje w modelu marketplace. Amazon Retail udostępnia narzędzia umożliwiające dodanie większej ilości zdjęć, filmu lub szablonu graficznego. Posiada system do tworzenia wewnętrznych kampanii z reklamami wizualno-tekstowymi. Wspiera w tworzenia sklepu marki oraz zdobywaniu opinii/recenzji na temat produktów. Produkt sprzedany do Amazon Retail automatycznie staje się ofertą Prime. Niestety sprzedaż za pośrednictwem Amazon Vendor Central ma też swoje minusy. Największym wyzwaniem jest zarządzanie strategią cenową (ciężko zwiększyć cenę wcześniej dodanego produktu). Przy powtarzających się błędach wynikających z działania dostawcy Amazon nalicza kary finansowe. Bez ułożonych procesów wewnątrz firmy i przy wzmożonej sprzedaży do Amazon Retail będziemy potrzebować sztabu ludzi do obsługi konta Vendor Central. Niestety Amazon Vendor Central w odróżnieniu od Seller Central nie jest dla każdego. Ten model współpracy jest głównie skierowany do producentów oraz bezpośrednich dostawców. Próżno szukać tu miejsca dla firm sprzedających produkty znanych marek, ponieważ sam Amazon Retail jest ich bezpośrednim dystrybutorem. Porównując oba rozwiązania widzimy zarówno ich zalety jak i wady. Nie znajdziemy złotego środka, który w 100% będzie zgodny z naszymi oczekiwaniami. Niemniej jednak Amazon Retail jest bardzo ciekawą opcją do ekspansji rynków zagranicznych oraz rozwijania biznesu. Za pośrednictwem Amazon Vendor Central szybko zwiększymy obroty naszej firmy oraz zaczniemy tworzyć świadomość własnej marki na światowym rynku e-commerce.
Amazon Retail jest rozwiązaniem dla problemów powstałych na Seller Central. Korzystając z Amazon Retail (Vendor Central) towar sprzedajemy bezpośrednio do Amazon. Amazon staje się naszym partnerem handlowym, klientem B2B. Współpraca z Amazon Retail pozwala się skupić na najważniejszym elemencie naszego biznesu – na produkcie. Jakie zatem zalety niesie za sobą sprzedaż przez kanał Vendor Central? Całkowicie odpada nam kontakt z klientem końcowym oraz obsługa posprzedażowa. Proces logistyczny zostaje mocno uproszczony – Amazon Retail składając zamówienie wyznacza magazyny (stałe adresy) do których należy dostarczyć towar. Przy większych zamówieniach towar możemy dostarczać transportem dedykowanym na paletach. Dużą zaletą jest możliwość dostaw do magazynów znajdujących się na terenie Polski (Wrocławia, Poznania, Szczecina itp.). W tym modelu nie występuje prowizja od sprzedaży. Oznacza to, że Amazon kupując od nas towar nie nalicza dodatkowych opłat. Decydując się na warunki cenowe, Amazon może od nas przejąć między innymi działania marketingowe lub przyśpieszyć termin płatności faktur. Pamiętajmy, że sprzedaż do Amazon Retail nie jest sprzedażą detaliczną, dlatego nie musimy się martwić o przekraczanie progów podatkowych oraz specjalizować się w prawie handlowo-księgowym danego kraju.
Porównując oba rozwiązania widzimy zarówno ich zalety jak i wady. Nie znajdziemy złotego środka, który w 100% będzie zgodny z naszymi oczekiwaniami. Niemniej jednak Amazon Retail jest bardzo ciekawą opcją do ekspansji rynków zagranicznych oraz rozwijania biznesu. Za pośrednictwem Amazon Vendor Central szybko zwiększymy obroty naszej firmy oraz zaczniemy tworzyć świadomość własnej marki na światowym rynku e-commerce.